Het wie-wat-waar
Social
media
van social content

Social media? Dat doen we er gewoon even bij. Tussen de bedrijven door. En als het té druk is, dan skippen we gewoon een weekje. Het is tenslotte gratis…

Dat laatste klopt als een bus, afgezien van gesponsorde berichten. Maar is dat reden voor een vrijblijvende aanpak? Absoluut niet. Een planmatige aanpak voor je social media loont. En voor alles geldt: Doe het goed of doe het niet! Want actief willen zijn betekent toch écht dat je moet investeren in social content.

*In deze blogserie lees je hoe je stapsgewijs werkt aan succesvolle social content. In dit eerste deel gaan we in op de interne organisatie achter je content.

 

Door: Paul van Vugt
Datum: 11 december 2019

De pijlers van je content
Je kunt overal content over maken. Maar die onbegrensdheid zorgt vaak voor meer frustratie dan dat het iets goeds oplevert. Als houvast is het raadzaam om contentpijlers te bepalen. Dit zijn afgebakende keuzes in de thematiek van je content. Categorieën die je direct kunt herleiden tot de kernwaarden van je organisatie.

Voorbeeld van een contentpijler
We raden aan om zo’n 4 tot 6 pijlers te hanteren. Een overzichtelijk aantal, waarmee je toch voldoende variatie biedt. Is ‘innovatie’ een belangrijke kernwaarde van je bedrijf? Dan is ‘mensen laten ontdekken’ een logische contentpijler die voortvloeit uit deze waarde. Staat je organisatie voor ‘creativiteit’? Dan kan ‘mensen inspireren’ een vanzelfsprekende pijler zijn.

Betrek je personeel
Met heldere contentpijlers krijg je de neuzen dezelfde kant op bij je personeel. Bij iedereen, want personeel is een belangrijke schakel voor je merk. En elke collega is een waardevolle informatiebron met zijn of haar specifieke achtergrond. Door iedereen te betrekken liggen de verhalen voor het oprapen. Het verhaal vanuit de directie is interessant, maar ook die van de “onzichtbare” medewerker. Hij kan juist heel verfrissend aankijken tegen je organisatie.

Werk vanuit een strakke organisatie
Alle collega’s betrekken, betekent natuurlijk niet dat je dagelijks met elkaar moet vergaderen. Kies een vorm van overleg die past bij jouw organisatie. Heb je een communicatieafdeling? Dan is het logisch dat deze de lead neemt. Dat zij de kaders meegeven en de focus houden op je contentpijlers. Maar ook dat ze collega’s inspireren en hun ideeën op waarde weten te schatten. Daarmee bekleden ze in feite de rol als bedrijfsredactie die je collega’s contentwijs maakt.

Heb je de pijlers geformuleerd, het personeel betrokken en staat de organisatie stevig op poten? Dan is het tijd voor het creatieve proces:
De creatie van je content.

 

Hoe je dat aanpakt, lees je in ons volgende blog… Kun je niet wachten en wil je graag een keer vrijblijvend sparren, neem dan contact met ons op.

Rebranding 1/3: Twee ons in de steigers

Het kriebelt bij twee ons. Er is een positieve onrust op de werkvloer geslopen. Tuurlijk: we krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe pand. Maar toch, er is meer …...

Rebranding 2/3: Twee ons 2.0… of toch iets anders

Tijdens het vullen van de verhuisdozen valt het hoge woord: eenmaal gesetteld in het nieuwe pand gaan we twee ons rebranden. Dat klinkt alsof er geen weg terug is, maar...

Rebranding 3/3: Tandem is de naam

Yes! Na maandenlang lang sparren, een regen aan naamsuggesties, een speciaal aangemaakt app-groep die regelmatig ontplofte en veel eureka’s die tóch niet zo geniaal bleken, ligt er eindelijk een naam...

Omschakelen?

Wil je meer maken van je merk? Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.
Tandem in één minuut