Humor
bindt
meme-
marketing


Memes; Je kent ze wel. Korte filmpjes of uitgesproken foto’s met een pakkend bijschrift. En waarschijnlijk met veel likes en shares. Zelf ben ik er dol op. Humor creëren met slechts een paar woorden. Want zonder het bijschrift is het leuke content, maar de aanvullende tekst maakt het plaatje letterlijk compleet. Met een vaak hilarische situatie als resultaat.

 

Door: Dave Rijksen
Datum: 6 november 2019

Een uiting moet raken!

Een nieuwe dimensie geven aan beeld met enkele rake woorden, is magisch. Het vak communicatie in een notendop. Maar wanneer is een meme nu écht leuk? Persoonlijk vind ik alledaagse situaties het leukst, omdat ze herkenbaar zijn voor een groot publiek. Een rare gezichtsuitdrukking of manier van bewegen bijvoorbeeld. En de tekst erbij moet het liefst zo kort en krachtig mogelijk zijn.

Nog meer tips? Houd de meme simpel. Gebruik bijvoorbeeld standaard fonts, zoals Helvetica en Arial, zodat het  DIY-gehalte er vanaf spat. Gebruik ook emojis om het laagdrempelig te houden. Oja, en inhaken op populaire thema’s of content is altijd slim. Op voorwaarde dat je uiting raak is natuurlijk. Want daar ligt ook de valkuil. Sla je de plank mis? Dan kunnen de reacties meedogenloos zijn. Met een averechts effect. People are mean on social media.

Waarom moet je memes in je social strategie overwegen?

  • Je krijgt de gunfactor van je publiek, omdat je dezelfde humor deelt.
  • Het is makkelijk deelbare content met een groot bereik.
  • De kosten zijn laag. Een meme is een goedkope manier (DIY-stijl) om boeiende inhoud te maken met een grote kans op volgers.
  • Je merk wordt gezien als echt, modern en menselijk wat zorgt voor merkrelevantie. Spreek de taal van je doelgroep en zij herkennen en onthouden je merk.

 

Memes worden steeds populairder en je ziet ze steeds vaker op social media. Dankzij de groeiende populariteit zien we vaker ‘sponsored memes’. Sterker nog: veel grote merken hebben meme-marketing opgenomen in hun social strategie…

Simpelweg omdat  humor bindt!

 

Rebranding 1/3: Twee ons in de steigers

Het kriebelt bij twee ons. Er is een positieve onrust op de werkvloer geslopen. Tuurlijk: we krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe pand. Maar toch, er is meer …...

Rebranding 2/3: Twee ons 2.0… of toch iets anders

Tijdens het vullen van de verhuisdozen valt het hoge woord: eenmaal gesetteld in het nieuwe pand gaan we twee ons rebranden. Dat klinkt alsof er geen weg terug is, maar...

Rebranding 3/3: Tandem is de naam

Yes! Na maandenlang lang sparren, een regen aan naamsuggesties, een speciaal aangemaakt app-groep die regelmatig ontplofte en veel eureka’s die tóch niet zo geniaal bleken, ligt er eindelijk een naam...

Omschakelen?

Wil je meer maken van je merk? Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.