Rebranding 2/3:
Twee ons 2.0...
of toch iets anders

Tijdens het vullen van de verhuisdozen valt het hoge woord: eenmaal gesetteld in het nieuwe pand gaan we twee ons rebranden. Dat klinkt alsof er geen weg terug is, maar in feite is alles nog mogelijk. Want met slechts enkele subtiele aanpassingen aan het logo en huisstijl laten we al een heel andere wind waaien door ons merk. Maar is dat wat we willen? Of moet het rigoureus anders? Het zijn de eerste, logische vragen die we elkaar hardop stellen. Op zoek naar het antwoord, doen we een stap terug. We nemen afstand van ons eigen merk. Alsof we voor het eerst kennismaken met onszelf.

Een stap terug dus: in 2013 werd twee ons gelanceerd door de twee founders Paul en Dave. Samen openden ze een hun creatieve studio, dat doorgroeide tot een adviesbureau die middelenbreed denkt. De jaren erna groeiden ze in dienstverlening, ervaring én in omvang. Twee specialisten werden er drie, vier … zeven zelfs!

Als merkspecialisten zien we dat échte merken steeds succesvoller worden. Wat we bedoelen met echte merken? Organisaties die investeren in hun identiteit, in sterke content en slimme strategieën om hun publiek te boeien en te binden. En juist op dat laatste punt wringt de schoen van twee ons. Veel bedrijven en relaties associëren ons – zo blijkt uit eigen onderzoek – met creativiteit en mooie uitingen. En in mindere mate met een strategisch merkenbureau. Logisch, want dat is precies hoe we ooit startten. Met z’n tweeën. Maar onze zevenkoppige selectie heeft inmiddels meer in huis. Dat bewezen we voor Tapijtcentrum, Bahco en nog veel meer merken.

Een identiteitscrisis dringt zich op. ‘We zijn meer dan twee’, wordt geroepen tijdens een van onze merksessies. ‘Klopt, en we kunnen meer dan twee’, roept een ander. Onze vertrouwde merknaam begint duidelijk te wankelen. Zeker als we inzoomen op onze werkwijze. De woordvondst twee ons is té abstract en té creatief om uit te leggen waar wij als bureau voor staan. Namelijk dat wij op ons best zijn wanneer we zo dicht mogelijk bij de klant staan. Als we zijn vraagstuk niet alleen snappen, maar voelen. Als we zijn producten zelf in de hand hebben gehad en als we zijn klanten kennen. Want alleen dan komen we tot de vraag achter zijn vraag.

‘Snappen mensen de essentie van deze aanpak, als ze de naam twee ons horen?’, vragen we ons af. De stilte die valt, zegt veel. Alles wijst erop dat we aan de vooravond staan van een nieuwe merknaam. Een compleet nieuwe identiteit waarmee we als bureau de volgende stap kunnen zetten.

De gevoelens zijn gemengd, want we hebben veel te danken aan twee ons. Van de andere kant begint het nu écht te kriebelen. Want we doen niets liever dan bouwen aan een merk.

BAM! Let’s go!

Het onstaan van Tandem: lees de blog rebranding 3/3

Bekijk ook

De klik met de klant is heilig

Tandem is een jaar jong, maar één van de drijvende krachten draait alweer vijftien jaar mee in het reclamevak. Paul Vissers startte met My-Design, schakelde door met Reclamemak(k)ers en daarna...

Netflix kijktip: de achtergrond van design

Netflix is door velen al heiligverklaard. Inderdaad: ook door ons. Zeker nu we massaal thuis zitten. Als creatieve vakidioten kunnen wij dan ook niet heen om een serie zoals Abstract:...

Vakmanschap van communicatie nu hard nodig!

Het coronavirus houdt de wereld in zijn greep. En de meningen over wat we wel en juist niet moeten doen, lopen nogal uiteen. Daarom is het vakmanschap van goede communicatie...

Omschakelen?

Wil je meer maken van je merk? Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.

    Vorige
    Tandem in één minuut