Netflix kijktip:
de achtergrond
art of design
van design

Netflix is door velen al heiligverklaard. Inderdaad: ook door ons. Zeker nu we massaal thuis zitten. Als creatieve vakidioten kunnen wij dan ook niet heen om een serie zoals Abstract: the art of design. Voor degenen die dit pareltje nog niet ontdekt hebben: dat wordt bingen!

Onze teamleden gingen als recensent aan de slag en geven hun mening over de aflevering die ze het meest aansprak. Het resultaat is een gids die je wegwijs maakt door deze boeiende serie.

Aflevering: Digital product design
door Paul Vissers

Design grijpt de macht

We leven in een digitaal tijdperk waarin producten allang niet meer alleen tastbaar zijn. Neem bijvoorbeeld Instagram. De app is een prachtig voorbeeld van een digital product. Ian Spalter, digital product designer bij Instagram, neemt ons in deze aflevering mee in de fijne kneepjes van zijn vak. Letterlijk, want hij stelt dat digital design vooral een gevoelskwestie is. Hoe moet de overgang en de snelheid van swipen zijn? (UX: User Experience in vaktaal) En hoe zorg je dat de app een verlengstuk is van je vinger, ogen en gedachten? En dan hebben we het niets eens over de look & feel (UI: User Interface) van de app…

Bij miljoenen bedrijven en merken wereldwijd is Instagram onderdeel van de communicatiestrategie. Het medium is niet meer weg te denken.
Het feit dat Ian het het aantal likes liet weghalen en daardoor de mentale toestand van miljoenen mensen positief beïnvloedde, maakte veel indruk op mij. Het geeft aan hoe invloedrijk en machtig design is.

Aflevering: Typeface Design
door Paul Verhagen

Spelen met letters en cijfers

Van de grote billboards langs de snelweg tot de pot pindakaas in de keukenkast: overal komen we typografie tegen. In Typeface Design neemt de Amerikaanse typograaf Jonathan Hoefler ons mee in zijn wereld van typografie. Het is fascinerend om te zien wat er schuilgaat achter het maken van een lettertype. En het wordt helemaal boeiend als hij op basis van oude horloges tot het ontwerp van een nieuw lettertype komt…

Tijdens deze lange zoektochten naar het juiste font draait het lang niet alleen om het tekenen van letters, maar vooral om het creëren van eenheid binnen een lettertype. Een lettertype bestaat immers uit veel verschillende onderdelen, zoals kapitalen, letterdiktes en letterhoogtes. En heel belangrijk: een lettertype moet karakter hebben. Eigenheid, zodat grafisch ontwerpers het font graag gebruiken. Tegelijkertijd mag deze eigenheid de leesbaarheid niet in de weg zitten. Het is precies zoals bij mijn werk: creativiteit is belangrijk, maar het moet altijd een doel dienen. Functionele creativiteit, noemen we dat.

Aflevering: Interior design
door Lisa Willems

Design moet je zien, voelen en ruiken

Als je een beetje thuis bent in de wereld van interieurontwerp, ken je ongetwijfeld Ilse Crawford. Beroemd van haar IKEA-ontwerpen en van haar eigenzinnige aanpak. Zo vindt ze de geur en hoe het materiaal voelt net zo belangrijk als hoe het eruitziet. Dit heeft allemaal te maken met het gevoel dat een product oproept bij mensen. Eigenlijk is dat precies zoals wij aan de slag gaan bij Tandem. Het gaat niet om het mooie plaatje, maar om hoe mensen ernaar handelen.

Door mijn passie voor interieur, waar ik stiekem toch dagelijks mee bezig ben, groei ik ook als grafisch vormgever. In mijn interieur combineer ik kleur en vorm met verschillende materialen. Dat is ook wat ik in mijn werk als grafisch vormgever doe. Door zowel 2D als 3D te werken, blijf ik mijn creativiteit ontwikkelen.

 

Bekijk de trailer van seizoen 1 en 2

Aflevering: Design for play
door Dave Rijksen

Speelgoed is geen doel, maar een tool

De aflevering ‘design for play’ is een must see voor iedereen die mijn fascinatie voor speelgoed deelt. Speelgoedontwerper Cas Holman gaat in op haar beleving van spelen: “Waar ik vroeger mee speelde? Het was spelen, dus het was niets. Ik was als kind drie uur buiten met van alles bezig wat ik tegenkwam… Dát is spelen!”

Hiermee raakt Cas voor mij de essentie van speelgoed. Ze ziet speelgoed niet als af-product, maar als een weg ernaartoe. Kinderen moeten hun fantasie kunnen gebruiken en zelf hun eigen weg vinden. Speelgoed dient daarbij als tool. Het zet ze aan tot onderzoeken, uitvinden en oplossingen creëren. Zo komen de meest creatieve ideeën tot stand.

Deze visie neem ik dagelijks mee in mijn werk bij Tandem. Door onze designers veel creatieve vrijheid te geven, komen we tot de beste resultaten. Geef ons het gereedschap en wij maken er een tof idee mee.

Aflevering: Footwear Design
door Hanneke Verhoeven

De kunst van sneakers

Tinker Hatfield was een fanatiek atleet én had architectuur gestudeerd. Beide werelden kwamen samen, toen hij nieuwe schoenen ging ontwerpen. Dat bleek hij dusdanig goed te kunnen dat hij al snel bij Nike terecht kwam. Sterker nog: Tinker werd dé ontwerper van bijna alle Nike Air Jordan’s. Hij laat zien dat er kunst zit in design. En dat kunst de manier is om jezelf te uiten, maar dat dit niet het uiteindelijke doel is. Het doel is om een probleem op te lossen voor de klant en te zorgen dat deze het ontwerp ook tof vindt.

De aanpak van Tinker vind ik heel herkenbaar voor mijn designwerk voor Tandem-klanten. Je probeert de klant te leren kennen. Wat hij tof vindt, maar ook wat hij verwacht van mij. Alleen met deze kennis kun je tot een onderbouwd ontwerp komen. Een creatie met een gedachte die past bij de klant.

Aflevering: Graphic Design
door Lieke van Baalen

Een wereld vol boodschappen

Graphic designer Paula Scher heeft een aantal van ’s werelds meest bijzondere huisstijlen en merkidentiteiten op haar naam staan. Haar hometown New York geldt daarbij als grote inspiratiebron. Een plek die omgeven is door boodschappen en uitingen. Van reclameborden en bewegwijzeringen tot legio andere teksten en boodschappen. Een onuitputtelijke bron van inspiratie voor Scher, die alles benadert vanuit het oogpunt van typografie.

Een belangrijke les van Scher die ik altijd meeneem in mijn werk bij Tandem is dat branding niet alleen een logo is. Het gaat om de complete identiteit die herkend wordt en de doelgroep een bepaald gevoel geeft.

Aflevering: Photography
door Paul van Vugt

Perfectie als dooddoener

Wat is nou een sterke foto? Die studiofoto van je kinderen met stralende lach? Technisch gezien is er waarschijnlijk niets mis met deze foto. Maar is deze picture perfect nu het summum van vakmanschap? Bekeken vanuit het communicatievak niet. Daarin volstaat een foto niet door gewoon mooi te zijn. Het gaat erom dat het beeld communicatiekracht heeft en een verhaal vertelt. Dat de foto intrigeert, waardoor mensen lang blijven kijken. En dan blijkt juist dat perfectie een dooddoener is voor een sterke foto. Want als alles klopt in de foto, dan geloof ik het wel. Weg spanning … en weg ben ik als kijker. In Abstract laat Platon met zijn eigenzinnige portretten zien dat het ook anders kan.

Deze benadering van fotografie is eenvoudig door te trekken naar ons vak. Communiceer je veilig, correct en blijf je altijd binnen de lijntjes? Dat is keurig, maar verwacht niet dat je merk opvalt. Laat staan dat mensen je onthouden of spannend vinden.

Hebben we je lekker gemaakt?

Mooi! Veel kijkplezier en laat ons gerust weten welke aflevering jij het meest interessant vond, want discussiëren over design doen we graag.

Bekijk de afleveringen

Bekijk ook

Scoren met SEO? Let’s E-A-T

Misschien heb je al eens gehoord van E-A-T. Het komt uit de koker van Google en is een belangrijk principe om hoog te scoren op basis van kwaliteit. Met andere...

Bloggen om te bloggen? Of om écht relevant te zijn als merk?

Tja, bloggen. Waarover dan? Waarom eigenlijk? En wat levert het me op? Weerhouden deze vragen jou om écht aan de slag te gaan? Dan vermoeden wij waar het pijnpunt zit....

De klik met de klant is heilig

Tandem is een jaar jong, maar één van de drijvende krachten draait alweer vijftien jaar mee in het reclamevak. Paul Vissers startte met My-Design, schakelde door met Reclamemak(k)ers en daarna...

Omschakelen?

Wil je meer maken van je merk? Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.


    Vorige