Vakmanschap
van communicatie
Corona
nu hard nodig!

Het coronavirus houdt de wereld in zijn greep. En de meningen over wat we wel en juist niet moeten doen, lopen nogal uiteen. Daarom is het vakmanschap van goede communicatie nu hard nodig. In tijden waarin we slecht nieuws moeten brengen, is het belangrijk om het goed en op het juiste moment te doen. Alleen dan krijgen we alle neuzen dezelfde kant op en voorkomen we onnodige verwarring. Hieronder vijf adviezen.

Raadpleeg de juiste bronnen
Veel informatie wordt verstrekt via RIVM, GGD en de Rijksoverheid. Laat je daarnaast ook informeren door je brancheorganisatie. Veel organisaties hebben als overkoepelend orgaan waardevolle vakkennis en een sterk netwerk. Vaak bieden zij conceptteksten en voorbeeldbrieven aan om je klanten, doelgroepen of personeel te informeren. Daarmee heb je betrouwbare informatie en hoef je niet zelf te stoeien met teksten.

Verdeel de taken
Er is veel informatie over het coronavirus. Sommige informatie is niet volledig – of erger nog – onbetrouwbaar. Wijs daarom één collega aan die de betrouwbare bronnen in de gaten houdt en de richtlijnen vertaalt naar acties voor jouw organisatie.

Overleg en neem tijdig de beslissing
Voordat je maatregelen wilt doorvoeren, is het raadzaam om eerst met je naaste omgeving te overleggen. Bespreek het bijvoorbeeld thuis, met je personeel, concullega’s of samenwerkingspartner(s). Misschien hebben zij waardevolle inzichten die je zelf over het hoofd ziet. Neem vervolgens het heft in handen en neem tijdig een beslissing. Zo voorkom je dat je halsoverkop in de vijfde versnelling moet, omdat een ander je voor is.

Maak een concepttekst
Heb je een plan met maatregelen voor ogen die je wilt communiceren, maar je brancheorganisatie heeft hiervoor geen voorbeeldbrief voorhanden? Maak een concepttekst met een logische opbouw. Communiceer eerst over de beslissing, vervolgens over de reden van dit besluit en sluit af met de mogelijke gevolgen. Wees hierbij feitelijk en breng rust door emoties niet de overhand te laten nemen. En natuurlijk: laat je tekst checken op taalfouten en zinsopbouw.

Informeer van binnen naar buiten
Maak een overzicht van de partijen die je gaat informeren en stem de tekst af op hun situatie. Noteer ook via welk kanaal je ze bericht, eventueel met data erbij. Informeer vervolgens ‘van binnen naar buiten’. Dus eerst je personeel, daarna je klanten, je doelgroep en vervolgens de rest waarvoor de informatie van belang is. Gebruik hiervoor zoveel mogelijk je bestaande communicatiekanalen. Van e-mail en (interne) nieuwsbrief tot website en social media. Maar denk ook in minder traditionele middelen, zoals posters voor bijvoorbeeld handenwasinstructies.

Hulp nodig?
Helder communiceren is key… Vooral nu! We wensen je veel succes in deze periode die veel vraagt van je improvisatievermogen. Heb je vragen over je communicatie? Of wil je even sparren over acties die je gaat opzetten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee.

Tandem vs. corona
Ook wij hebben onze eigen maatregelen getroffen om de corona-crisis te bedwingen. Vanaf vandaag werken wij allemaal vanuit huis. Dat betekent dat we telefonisch minder goed bereikbaar zijn. Stuur ons je communicatievraag gerust via e-mail.

Afspraken doen we niet meer face-to-face, maar Face-to-FaceTime. Of telefonisch, uiteraard. Dit hanteren we in ieder geval tot 6 april. Mochten er ontwikkelingen zijn, informeren we je daar tijdig over via onze communicatiekanalen.

Met vriendelijke groet,

Tandem

#flattenthecurve

Bekijk ook

Scoren met SEO? Let’s E-A-T

Misschien heb je al eens gehoord van E-A-T. Het komt uit de koker van Google en is een belangrijk principe om hoog te scoren op basis van kwaliteit. Met andere...

Bloggen om te bloggen? Of om écht relevant te zijn als merk?

Tja, bloggen. Waarover dan? Waarom eigenlijk? En wat levert het me op? Weerhouden deze vragen jou om écht aan de slag te gaan? Dan vermoeden wij waar het pijnpunt zit....

De klik met de klant is heilig

Tandem is een jaar jong, maar één van de drijvende krachten draait alweer vijftien jaar mee in het reclamevak. Paul Vissers startte met My-Design, schakelde door met Reclamemak(k)ers en daarna...

Omschakelen?

Wil je meer maken van je merk? Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.


    Vorige