De heilige 3 H’s
Social content
voor waardevolle,
social content

In de blog “het Wie-Wat-Waar van social content” helpen we je om succesvolle social content op te zetten. Je leest hoe je social media inricht en hoe je richting geeft aan je contentstrategie.

Daarmee ben je al aardig op weg naar waardevolle berichten. En dát is juist het punt waar veel bedrijven vastlopen. Het bedenken van enkele berichten lukt nog wel, maar de berichtenstroom stokt al snel. Het gevolg: je organisatie is steeds minder zichtbaar op social media. Om dit te voorkomen is er een eenvoudig, maar krachtig model om structuur en inhoud te geven aan je social media: het 3H-model.

Lees hieronder deel 2/3 over het maken succesvolle social content.

Door: Paul van Vugt
Datum: 28 februari 2020

Het 3H-model maakt onderscheid tussen drie verschillende soorten content: Hero-, Hub- en Help-content. Drie varianten met elk hun eigen functie. En die als drie-eenheid elkaar versterken op je contentkalender.

Je contentkalender is een tijdslijn waar je van dag tot dag (of per week) je berichten voor de korte en langere termijn inplant. Deze kun je eenvoudig zelf maken in Google Calendar of gewoon in Excel. Zo heb je een simpele, maar handige tool om je social media te managen.

Help-content

Om je contentkalender inhoud te geven, starten we met de eerste H: de Help-content. Dit zijn posts die je doelgroep helpen. Bijvoorbeeld om een antwoord te vinden op vragen die bij ze leven. Denk aan toptaken, how-to-artikelen of reviews van producten.

Ga met je contentmakers na wat dergelijke vragen kunnen zijn en hoe je hierop als merk kunt inspelen met waardevolle content. En bedenk ook op welk kanaal en in welke vorm deze boodschap het beste tot zijn recht komt. Heeft je doelgroep bijvoorbeeld meer aan een how-to-artikel of juist aan een video?

Help-content plaats je met grote regelmatig en gedurende het hele jaar. Met als doel je doelgroep continu van dienst te zijn met relevante, hulpvaardige posts. Net zoals dit blogbericht, zeg maar ;-).

Andere goede voorbeelden van Help-content zijn deze posts die we met Tandem verzorgden voor MDS.

Hub-content

Heb je de belangrijkste Help-vragen in beeld, inclusief de antwoorden? Mooi, dan is stap één gezet. Maar deze stap betekent niet dat je doelgroep zich automatisch verbonden voelt bij je merk, product of diensten. Deze band creëer je met hub-content. Dit zijn posts die stimulerend en inspirerend werken en de band versterken met je doelgroep op basis van emotie en gedeelde interesses.

Voorbeelden van Hub-content zijn een vlog over een trend, een wist-je-dat’je of inhaker op een feestdag. Hub-content plaats je altijd met een vaste regelmaat. In een bepaald ritme, waardoor je een verwachtingspatroon creëert bij je doelgroep.

Onderstaande uitingen van Honda-dealer G. van den Akker zijn voorbeelden van hub-content.

Hero-content

Met de plaatsing van Help-content ben je relevant voor je doelgroep. En je blijft als afzender boeiend, dankzij je Hub-content. Dan rest nu de laatste stap: de creatie van Hero-content. Spraakmakende content – bij voorkeur verpakt in een campagne van meerdere berichten – waar íedereen het over heeft. Dergelijke campagnes zijn vanzelfsprekend zeldzaam in je contentkalender en worden slechts één of twee keer per jaar ingezet. Bijvoorbeeld als je groots uitpakt tijdens de promotie van een groot evenement of bij de lancering van een nieuw product.

Een groot voordeel van Hero-content is dat je deze ruim van tevoren kunt inplannen en dus voorbereiden. De deadline is helder en je timet precies wanneer je wilt knallen met deze dijk van een campagne.

Een mooi voorbeeld van Hero-content is de Woonwens-campagne die we voor Tapijtcentrum Nederland ontwikkelden.

Het ritme van je content

Wanneer je het Hero-Hub-Help-model gebruikt om je contentkalender te maken, heb je genoeg handvatten voor gerichte basiscontent. Van regelmatige updates van interessante en inspirerende posts tot een paar keer per jaar een grote campagne. Je zult zien: de kracht van het model zit hem ook in de eenvoud van de strategie. En dat is wel zo prettig, omdat er waarschijnlijk mensen van verschillende afdelingen en met verschillende expertises aan de slag gaan met je contentcreatie.

De laatste stap is de daadwerkelijke creatie van je content. Meer daarover lees je in de volgende blog…

Bekijk ook

Rebranding 1/3: Twee ons in de steigers

Het kriebelt bij twee ons. Er is een positieve onrust op de werkvloer geslopen. Tuurlijk: we krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe pand. Maar toch, er is meer …...

Rebranding 2/3: Twee ons 2.0… of toch iets anders

Tijdens het vullen van de verhuisdozen valt het hoge woord: eenmaal gesetteld in het nieuwe pand gaan we twee ons rebranden. Dat klinkt alsof er geen weg terug is, maar...

Rebranding 3/3: Tandem is de naam

Yes! Na maandenlang lang sparren, een regen aan naamsuggesties, een speciaal aangemaakt app-groep die regelmatig ontplofte en veel eureka’s die tóch niet zo geniaal bleken, ligt er eindelijk een naam...

Omschakelen?

Wil je meer maken van je merk? Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.
Vorige
Tandem in één minuut