De klik
met de klant
Interview
is heilig

Tandem is een jaar jong, maar één van de drijvende krachten draait alweer vijftien jaar mee in het reclamevak. Paul Vissers startte met My-Design, schakelde door met Reclamemak(k)ers en daarna met twee ons communicatie. Daarmee legde hij met Dave Rijksen de sterke basis voor Tandem. Paul kijkt terug op 15 jaar ondernemerschap. Op zijn drijfveren, ervaringen en wat hem nu écht energie geeft als ondernemer. Eén ding is in al die jaren niet veranderd. De klik met de klant is heilig. Sterker nog: wie Tandem zegt, zegt automatisch samen vaart maken en navigeren. “Met de nadruk op samen”, benadrukt Paul.

In ruim 15 jaar heb ik veel geleerd over het vak, maar vooral over de essentie van ondernemen. Namelijk het werken met mensen.
Ik heb ontdekt dat er twee typen ondernemers zijn. Enerzijds ondernemers die heel gericht hun eigen plan volgen. Hen moet je écht overtuigen van een goed idee. Je moet hun oogkleppen beetje bij beetje openen. Het andere type ondernemer is heel anders: die vertrouwt volledig op je kennis en vakmanschap. Zij zijn eenvoudiger te overtuigen. Dat betekent uiteraard niet dat de kwaliteit van je werk mag afwijken. Dat moet altijd van hetzelfde, hoge niveau zijn.

Toen ik net startte – als 22-jarige – leerde ik direct om te gaan met de eigenwijsheid van het eerste type ondernemer. Ik kreeg als broekie de opdrachten gegund en stopte veel overtuigingskracht in mijn presentaties om de ideeën te verkopen. Althans, die druk legde ik mezelf op. Nu merk ik dat mijn advies veel sneller wordt opgevolgd. Simpelweg omdat ik meer ervaring heb.

“Het fundament onder ons werk is altijd de klik met de klant.”

Met mijn mensenkennis van nu, weet ik dat bouwen aan relaties key is.
Tenminste, zoals wij het aanpakken. Het fundament onder ons werk is áltijd de klik met de klant. Dat begint met de wil om je te verdiepen in zijn wereld. Om te luisteren naar hun beweegredenen. En óók naar die van de medewerkers. Pas dan snap je hoe het bedrijf écht werkt. En waarom ze doen wat ze doen. Dat komt het werk dat je voor iemand maakt sterk ten goede. Simpelweg omdat je veel beter de vraag achter de vraag begrijpt. Vaak vraagt een klant ons om een flyer, terwijl hij eigenlijk zoekt naar meer omzet. Al pratende komen we samen op veel slimmere ideeën om dat te realiseren. Op dat moment ben je veel meer een verlengstuk van je klant. En dat is een heel andere rol dan slechts opdrachten aannemen en uitvoeren.

 

Deze persoonlijke aanpak, is geen voorgekookt plan.
Het is precies zoals we zijn. En zoals ik al vijftien jaar in dit wereldje sta. Ik ben destijds voor mezelf gestart om aan sterke merken te bouwen. Maar vooral om dit sámen te doen. Om mensen te ontmoeten, in hun wereld te duiken en meer te maken van hun merk. Om ze oprecht vooruit te helpen.
Voor een goed voorbeeld gaan we even terug naar het begin van de Corona-tijd. In maart, toen de markt stilviel en iedereen in shock leek. Het cliché dat je in moeilijke tijden terug moet naar je basis, bleek geen woord te veel. Wij schakelden automatisch over naar de help-modus, wat in ons DNA zit. We benaderden onze klanten met de vraag of, en hoe we ze konden ondersteunen.

De meesten konden wel wat hulp gebruiken, maar wilden niet veel geld besteden. Ze verkeerden in een overlevingsstand. Daarom dachten we mee met financiële constructies, aangepaste tarieven en zelfs met gratis ideeën om ze uit de brand te helpen. ‘Eerst helpen, de centen komen later wel’, zo vonden we. Want samenwerken, is geven en nemen. In goede en slechte tijden.

Deze betrokken aanpak heeft ons veel credits opgeleverd.
Én een klantenbestand met voornamelijk bedrijven die waarde hechten aan onze persoonlijke werkwijze. Partijen die onze rol als verlengstuk van hun organisatie op waarde schatten. Of, zoals wij zeggen, bedrijven die graag plaatsnemen op de tandem om samen aan de slag te gaan. En het mooie is, tijdens zo’n hechte samenwerking leer je nog eens wat. Elke klant heeft zijn eigen verhaal, inzichten en aanpak. Heel inspirerend. Want alles wat je ervaart en hoort, komt vroeg of laat weer van pas. Voor onze eigen bedrijfsvoering of ons werk voor andere klanten.

“Als iemand Tandem leverancier noemt, gaan bij mij de alarmbellen af.”

Ik besef natuurlijk dat ik zélf ook klant ben. Voor ónze partners.
In deze rol vind ik het belangrijk dat ik benaderd word als mens. En niet als bedrijf. Bij Tandem is dat een gevoelig punt. Wij kiezen heel bewust onze partners uit, waarmee we graag werken. Voorop staat hun kwaliteit, maar hun persoonlijke aanpak is bijna net zo belangrijk. Het kille woord leverancier hoor je bij ons niet zo snel.

Stel dat iemand Tandem leverancier zou noemen, dan gaan bij mij de alarmbellen af. Dan doen we iets niet goed. Dat is niet des Tandems. Want leveranciers zijn inwisselbaar, maar met een partner bouw je iets op. Een sterk merk, in ons geval. Na vijftien jaar kan ik zeggen dat de échte kracht van ondernemen schuilt in de aandacht voor de mensen achter de merken. Met die drijfveer ben ik ooit begonnen, en daar zullen we met Tandem nooit van afwijken.

Bekijk ook

Bloggen om te bloggen? Of om écht relevant te zijn als merk?

Tja, bloggen. Waarover dan? Waarom eigenlijk? En wat levert het me op? Weerhouden deze vragen jou om écht aan de slag te gaan? Dan vermoeden wij waar het pijnpunt zit....

Netflix kijktip: de achtergrond van design

Netflix is door velen al heiligverklaard. Inderdaad: ook door ons. Zeker nu we massaal thuis zitten. Als creatieve vakidioten kunnen wij dan ook niet heen om een serie zoals Abstract:...

Vakmanschap van communicatie nu hard nodig!

Het coronavirus houdt de wereld in zijn greep. En de meningen over wat we wel en juist niet moeten doen, lopen nogal uiteen. Daarom is het vakmanschap van goede communicatie...

Omschakelen?

Wil je meer maken van je merk? Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.

    Vorige
    Tandem in één minuut